Noticies

Cant

Gregorià

Fa uns dies va neixer ALEGRE, (Associación Levantina de estudios gregorianos), amb seu a Valencia, des d’aquí felicitem i encoratgem calorosament aquesta iniciativa i als seus promotors, en especial a Maria Isabel Arias Villanueva. No cal dir l’esplèndid repertori que té Valencia en Cant Gregorià, sobretot en aquell Cant més evolucionat S. XV-XVIII, i que té gran riquesa a la pròpia Catedral i d’altres convents que han mantingut el seu repertori.

https:/alegreinforma.wixsite.com/website



Un nou cor de Cant Gregorià ha nascut a Zamora, Schola Cantorum de Zamora. La dirigeix un jove i prometedor gregorianista, Vicente Urones. Els hi desitgem molts èxits.

https:/cholazamora.wixsite.com/zamor



El passat cap de setmana (5-6 d’abril 2019) es celebrà el “II Congreso Internacional de la Comisión de Trabajo”, depenent de la Sociedad Española de Musicologia sota el títol “Música i context en el món ibèric medieval i renaixentista” a la bonica ciutat de Borja (Zaragoza).


No cal dir que des de l’Ajuntament, els establiments hotelers i els veïns es varen abocar en el congrés i amb els seus participants. Els treballs dels ponents especialistes en les matèries sobre els manuscrits, tant en la seva vessant interpretativa, historicista, com material sobre els suports escrits com els còdex, llibres de faristol i manuscrits diversos, van ser força interessants, cal destacar les ponències de Mark Everist, que va inaugurar el congrés, com la lliçó d’en Juan Carlos Asensio sobre la comparació dels Intonarium Toledanum -1515- i el Intonario de Pedro Bernuz -154, o la ponència de Manuel Pedraza sobre la “gènesi material del llibre litúrgic pretridenti”. Cal destacar de manera especial l’esplèndida participació i la gran qualitat de les comunicacions on podem destacar la de Maria Isabel Arias sobre els cantorals del monestir de Sant Miquel de los Reyes, de Cyntia Piris sobre la tipografia musical, o Maria Victoria Curto sobre la música, èxtasis i santedat a la Castellà renaixentista de la figura de Maria de Santo Domingo.


Volem fer esment encara que no formava part del tema congressual, de la magnifica conferencia de Javier Martinez Gonzalez i l’exposició que sobre l’art de la violeria que va tenir lloc simultàniament al congrés, i que encara que no tingui contingut en el nostre subjecte és imprescindible esmentar-ho per la seva importància cultural.



2019-04-21 PARIS EN FLAMES!!!

A propòsit del desgraciat incendi de la Catedral de Paris, el Professor de

l’ESMUC Juan Carlos Asensio, ha publicat un article molt interessant sobre l’Escola de Notre Dame, acreditant la pervivència i el valor històric i musical.

No us el perdeu!!!

https://www.plateamagazine.com/opinion/6599-arde-notre-dame-su-musica-sera-eterna-sobre-el-legado-musical-del-templo-parisino



El passat dia 28 d'Octubre va tenir lloc a l'església de Sant Just i Sant Pastor a Sant Just Desvern, un concert de la Schola Gregoriana de Catalunya, on van interpretar obres com El Kyrie Fons Bonitatis amb el seu trop. L'antífona d'Advent O Emmanuel o l'ofertori Ave Maria, L'himne Hostis Herodes d'Epifania. També l'antífona de la missa de l'Ascensió del Senyor Viri Galilaei, i el gradual de difunts Absolve Domine. Per cloure el concert van cantar l'al•leluia de l'assumpció de María i dedicació del dia 15 d'agost. Totes les peces van ser interpretades amb gran cura melòdica, i un fraseig d'un gust molt remarcable, com no pot ser d'altra manera per la direcció del mestre Ramon Vilar, i la molt bona execució par part de tots els membres del cor. És remarcable l'ambient de silenci i recolliment que va aconseguir la Schola Gregoriana de Catalunya en el transcurs del concert i que va propiciar una atmosfera perfecta pel grup polifònic CatAlinKa, amb qui compartida el concert i que interpretà un repertori de música religiosa Ortodoxa i Catòlica Russa.



Ha estat una sorpresa el primer CD de la Schola Cantorum Paradisi Portae.

El grup es constituir a la primavera de 2016 a Saragossa.


En aquest treball afronta un repertori gregorià molt exigent adaptant-lo al Via Crucis, i al seu torn il·lustren cada Estació mitjançant un sonet original de Marc Castrillo Sampedro que encara li dona més dramatisme.


El grup utilitza responsoris, antífones, himnes, així com una seqüència que il·lustren a la perfecció el martiri que descriu el Via Crucis.


No cal dir que és un repte molt atrevit i original, i només el pot emprendre un director amb rigor musical com Alberto Cebolla.

A aquest jove grup li desitgem els majors èxits.






© Copyright. All Rights Reserved.